Jedną z głównych osi programu Festiwalu Filmowego Spektrum są międzynarodowe konkursy Okiem Młodych. W październiku najpierw w Trutnovie, a później w Świdnicy festiwalowa publiczność znów zobaczy precyzyjnie wyselekcjonowane krótkie fabuły, animacje i dokumenty młodych, niezależnych twórczyń i twórców, od produkcji profesjonalnych po debiuty powstałe poza murami szkół filmowych. Tegoroczny nabór konkursowy był rekordowy – spłynęło aż 859 zgłoszeń!
W programie 10. Spektrum znalazło się 45 filmów krótkometrażowych (z czego 22 zostało wyreżyserowanych przez kobiety) z różnych krajów świata, m.in. z Palestyny, Stanów Zjednoczonych, Francji, Czech, Holandii, Kostaryki, Polski czy Belgii. Spektrumowa publiczność obejrzy genialne tytuły, które dopiero wydeptują swoje festiwalowe ścieżki, a także filmy, które zyskały już uznanie na światowych festiwalach m.in. podczas Berlinale czy Sundance. Główne nagrody przyzna Jury złożone
ze specjalistów pracujących w branży filmowej i artystycznej, ale filmy konkursowe po raz kolejny oceni również Jury lokalne. W 2024 roku po raz pierwszy nagrodę publiczności przyzna również publiczność z Trutnova i ze Świdnicy.
– Buzz on Earth, reż. Greta Stocklassa, Czechy
– Cytrynowiec, reż. Rachel Walden, Stany Zjednoczone
– Gąsienice, reż. Michelle Keserwany, Noel Keserwany, Francja
– Gorzko, reż. Marcin Kluczykowski, Polska
– Końce i początki, reż. Klaudia Fortuniak, Polska
– Misie polarne, reż. Bartek Stankiewicz, Polska
– My secret cyberlove, reż. Bartek Stankiewicz, Polska
– Pomarańcza z Jaffy, reż. Mohammed Almughanni, Palestyna
– Tajemnicze przygody Claude Conseil, reż. Marie-Lola Server, Paul Jousselin, Francja
– Zgiełk, reż Salomé Da Souza, Francja
– Bob’s Funeral, reż. Jack Dunphy, Stany Zjednoczone
– Czyste niebo, reż. Marcin Kundera, Polska
– Echo, reż. Emi Buchwald, Polska
– Grandmamauntsistercat, reż. Zuza Banasińska, Polska
– Letopis – Martin Hub, reż. Šimon Fridrich, Czechy
– Moja siostra, reż. Mariusz Rusiński, Polska
– Rozmowy o śmierci, reż. Józef Jakacki, Polska
– Tylko księżyc nas zrozumie, reż. Kim Torres, Kostaryka
– Wrak, reż. Camille Vigny, Belgia
– Zadłużeni, reż. Andrzej Danis, Polska
– Carrotica, reż. Daniel Sterlin-Altman, Niemcy
– Ciekawość, reż. Teresa Moult-Milewska, Wielka Brytania
– HUMANITY, reż. Tereza Kovandová, Czechy
– Jak być męczennikiem, reż. Maksymilian Rzontkowski, Polska
– Jerzyki, reż. Ada Napiórkowski, Estonia
– Kinderfilm, reż. Adrian Jonas Haim, Robin Klengel, Michael Stumpf, Austria
– Lick a wound, reż. Nathan Hali, Francja
– Model Przedoperacyjny, reż. Philip Ullman, Holandia
– Ogród serca, reż. Olivér Hegyi, Węgry
– Rosół z kaczki, reż. Maria Dakszewicz, Polska
– Spring, reż. Pernille Kjaer, Dania
– Tako Tsubo, reż. Fanny Sorgo, Eva Pedroza, Niemcy
– The Eastern Rain, reż. Milly Yencken, Estonia
– W objęciach, reż. Rimma Gefen, Nika Zhukova, Ukraina
– W tym domu umrę, reż. Adriana Bendžalová, Czechy
– Wild Tale, reż. Aline Quertain, Belgia
– Czyściciele, reż. Teodor Widerski, Polska
– Dziewczyny nosiły swetry, reż. Dobrochna Walczak, Polska
– Gdzieś, gdzie jest ogień, reż. Alina Podoliakina, Aleksandra Draganova, Polska
– I nie spłoszone obejrzą śmierć zastygłą w moim pokoju, reż. Sebastian Jóźwik, Polska
– Marzyciel, reż. Piotr Kaźmierczak
– Poncho & The Kid, reż. Franciszek Przanowski, Polska
– Siostra, reż. Leo Albertsson, Szwecja
– Tworzywo, reż. Kuba Dyniewicz, Polska
– Wicked Touch, reż. Jarema Żądziński, Polska