Armand

Play

Konkurs 1, 2

W programie

24.10.2024 / 21:45
Teatr
Kup bilet

Reżyseria: Halfdan Ullmann Tøndel
Scenariusz: Halfdan Ullmann Tøndel
Zdjęcia: Pål Ulvik Rokseth
Montaż: Robert Krantz
Muzyka: Ella van der Woude
Producentka: Andrea Berentsen Ottmar
Obsada: Renate Reinsve, Elen Dorrit Peterson, Qystein Roger

Norwegia 2024
117′

Dwie matki, dwaj synowie, jeden szkolny incydent – tak w skrócie można opisać „Armanda” – nagrodzony Złotą Kamerą w Cannes debiut norweskiego reżysera Halfdana Ullmanna Tøndela.

Armand znowu sprawia kłopoty w szkole. Jego ekscentryczna matka (Renate Reinsve) zostaje wezwana na spotkanie z nauczycielką. Ku jej zdziwieniu, w szkole czekają na nią również rodzice innego chłopca. Nikt z obecnych nie wie, co tak naprawdę się wydarzyło. Ten (być może) drobny incydent między chłopcami jest niczym szpila, która przebija balon napięcia pomiędzy ich matkami. Dochodzi do eskalacji konfliktu, gdzie prawda miesza się z kłamstwem, a bohaterki rozpoczynają psychologiczną walkę o uwagę i zaufanie.

Reżyser zamyka akcję w szkolnych salach i kilku godzinach, by stopniowo podnosić emocjonalną temperaturę, a jednocześnie stale zmienia tonację filmu: od dramatycznej, do komediowej. Genialna rola Renate Reinsve, która niedawno zachwycała w „Najgorszym człowieku na świecie”, pozostaje z nami jeszcze długo po wyjściu z kina.

Dzięki brawurowej roli Renate Reinsve scenarzysta i reżyser Halfdan Ullmann Tøndel urzeczywistnia skandal i stojącą za nim rozbitą rodzinę. Ale dostrzega też, że większość naszego obecnego załamywania rąk nad niebezpieczeństwami współczesnego dzieciństwa pomija – lub ukrywa – to, kto jest naprawdę odpowiedzialny: dorośli.

Matt Brennan, Los Angeles Times

Norweski scenarzysta i reżyser Halfdan Ullmann Tøndel robi duże wrażenie swoim pierwszym filmem pt. „Armand”. Jego amnicja i brak strachu przed ryzykiem są impoonujące.

Leslie Felperin, Hollywood Reporter

Bardzo dobry, odważny i świeży dla gatunku film.

Justyna Miś, Interia

Nigdy tak panicznie nie chciałam wyjść ze szkoły (…) rosnące ciśnienie sytuacji widz zaczyna odczuwać niemal fizycznie.

Marta Kowalska, Zwierciadło

Cannes
2024
Złota Kamera
Don't assume
Don't assume