7. Świdnicki Festiwal Filmowy
Spektrum

Lato ’85

Play

Konkurs Bliżej/Closer

W programie

27.10.2021 / 14:45
Teatr
Kup bilet

EN: Summer of 85

Reżyseria: François Ozon

Producenci: Eric Altmayer, Nicolas Altmayer

Obsada: Félix Lefebvre, Benjamin Voisin, Philippine Velge, Valeria Bruni Tedeschi, Melvil Poupaud

Francja 2020
100′

 

Namiętny romans na malowniczym francuskim wybrzeżu, pośród klimatycznych lat 80. – w tle wybrzmiewają hity The Cure i Roda Stewarta. Obserwujemy, jak między dwoma nastolatkami wybucha uczucie, które szybko i tragicznie się zakończy. Szesnastoletni Alexis właśnie przeprowadził się z rodzicami do Normandii. Ma literacki talent, ciekawość świata i obsesję na punkcie śmierci. Gdy pewnego dnia wypłynie za daleko na swojej małej łódce, uratuje go nieznajomy – posągowo piękny i pewny siebie David. Alexis traci dla niego głowę, ale ich wspólne szczęście nie potrwa długo… i skończy się na sali sądowej. W tej nastrojowej opowieści o dojrzewaniu mistrz François Ozon („Basen”, „8 kobiet”, „Młoda i piękna”) zwinnie przeplata wątek romantyczny z kryminalnym, podsycając atmosferę tajemnicy i skalę nastoletnich emocji. Klimat filmu tworzą perfekcyjnie odtworzone lata 80. – idealnie dobrane stroje i ścieżka dźwiękowa, za którą odpowiada Jean-Benoit Dunckel (połówka duetu Air). Nie sposób oderwać wzroku od dwóch młodziutkich aktorów – Felix Lefebvre i Benjamin Voisin,francuskich kuzynów Timothée Chalameta, którym towarzyszy wspaniała Valeria Bruni-Tedeschi. Scenariusz został luźno oparty na powieści Aidana Chambersa „Dance on My Grave’.

Ozon w kapitalny sposób buduje napięcie już od pierwszych scen, zmieniając jego natężenie w ciągu całego filmu. W poetyckiej narracji przeprowadza nas po kilku różnych gatunkach filmowych, które przechodzą płynnie i zupełnie naturalnie

Ewelina Kołodziej, Noizz

Wygrywa świetnymi kreacjami aktorskimi głównych bohaterów i klimatem lat 80., który Ozon potrafił wykorzystać

Norbert Zaskórski, Na Ekranie

Lato’85 przenosi widzów do miejsca, czasu i uczuć, które wydają się całkowicie prawdziwe i nie tak odległe, jak mogłoby się początkowo wydawać

Ann Hornaday, The Washington Post

We want to touch you
Chcemy Cię dotknąć