7. Świdnicki Festiwal Filmowy
Spektrum

Najmro. Kocha, kradnie, szanuje

Play

Film otwarcia

W programie

24.10.2021 / 19:00
Teatr
Kup bilet

EN: The Getaway King

Reżyseria: Mateusz Rakowicz

Producenci: Agnieszka Odorowicz, Andrzej Papis, Maciej Sowiński

Obsada: Jakub Gierszał, Dawid Ogrodnik, Masza Wągrocka, Robert Więckiewicz, Rafał Zawierucha

Polska 2021
96′

 

„Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” jest inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z życia Zdzisława Najmrodzkiego, legendarnego celebryty półświatka, który ośmieszał władze PRL, wymykając się 29 razy organom ścigania. Kobiety go kochały, a mężczyźni podziwiali. Milicja dawała za głowę Najmrodzkiego milionowe nagrody, a jego brawurowe wyczyny śledziła cała Polska. W filmie Najmro wraz ze swoją ferajną obrabia Pewexy, żeby żyć kolorowo w czasach, w których wszystko jest szare i zakazane. Ponad wszystko kocha wolność i dobrą zabawę. Choć żyje w świecie najpiękniejszych kobiet, najszybszych samochodów i wielkich pieniędzy, poznaje dziewczynę, dla której chce wszystko zmienić. Tylko czy będzie potrafił? W głównej roli występuje Dawid Ogrodnik („Ostatnia rodzina”), a partnerują mu Robert Więckiewicz („Kler”), Jakub Gierszał („Najlepszy”), Rafał Zawierucha („Pewnego razu w Hollywood”), Olga Bołądź („Kobiety mafii”) oraz debiutująca na wielkim ekranie Masza Wągrocka (serial„Król”). W obsadzie również Andrzej Andrzejewski („Zenek”), Dorota Kolak („Narzeczony na niby”) oraz Sandra Drzymalska (serial „Sexify”).

Żaden polski film jak dotąd nie potrafił tak kreatywnie zaczerpnąć z peerelowskiej popkultury i przekuć jej w coś tak niepowtarzalnego i wciągającego – zwyczajnie zachwycającego.

Michał Piepiórka, Bliżejekranu.pl

Rakowicz, swoją debiutancką, wyważającą z impetem bramy, siłą, udowadnia, że rodzime kino rozrywkowe, nietraktujące siebie w pełni na poważnie, nie musi być nieudane. Nie musi być na siłę. Nie musi być wielkie. I w tym braku przymusu, wielkie się staje.

Maciej Kędziora, Filmawka.pl

Film to wizualna landrynka: niemal każdy środek stylistyczny jest użyty z głową, a przestrzeń wewnątrzkadrowa staje się polem nieustannych, estetycznych eksperymentów.

Michał Walkiewicz, Filmweb.pl

W powietrzu unosi się błogosławieństwo Quentina Tarantino

Dominik Jedliński, Onet.pl

We want to touch you
Chcemy Cię dotknąć