W ramach sekcji Nowe narracje prezentowanych jest w tym roku sześć doświadczeń VR, które poszerzają pole widzenia medium filmu, sztuk wizualnych i teatru. Prace zachęcają do nie zakładania jednej możliwej wizji rzeczywistości na rzecz kwestionowania utartych schematów myślenia i otwarcia się na nowe interpretacje. Każda z prezentowanych prac skłania nas do wyjścia poza schemat i doświadczenia innego świata, sytuującego się często poza naszą własną strefą komfortu.
Urodzona we Francji w 1987 roku Marion Burger jest projektantką produkcji w kilku filmach fabularnych, w tym Divines Houdy Benyaminy (Caméra d’or 2016), Gagarine Jérémy’ego Trouilha i Fanny Liatard (Cannes 2020) i ostatnio Mother and Son Léonor Serraille (Cannes 2022). Oparty na jej osobistej historii Emperor jest jej debiutem reżyserskim.
Reżyser
Jest artystką i reżyserką. Wierzy w sprawiedliwość społeczną i równość, bada, w jaki sposób aplikacje przechwytywania ruchu w czasie rzeczywistym i immersyjne opowiadanie historii mogą być skutecznie wykorzystywane w edukacyjno-rozrywkowych i artystycznych praktykach. Fanni ma dziesięcioletnie doświadczenie w projektach, od kierownictwa artystycznego po projektowanie interakcji dla klientów, takich jak AT&T, Google, WWF i UNHCR. Po uzyskaniu dyplomu z programu ITP na Uniwersytecie Nowojorskim w 2019 r. skupiła się na technologiach immersyjnych. Jest również założycielką budapeszteńskiego kolektywu artystów cyfrowych RUMEXR, w którym zespół, wykorzystując rozwiązania w czasie rzeczywistym i immersyjne projektowanie, stara się wywołać realną zmianę społeczną i środowiskową za pomocą swojej pracy artystycznej.
Jest montażystą i reżyserem. Pracował dla telewizji, montował produkcje kinowe, głównie dokumenty. Zrealizował trzy krótkie metraże, jeden z nich – RED LADY, zdobył Grand Prix na festiwalu Courant 3D w Angoulême we Francji (2014) i został dołączony do płyty Blu-ray FRENCH 3D. W 2016 Hermanowicz zrealizował swój pierwszy film 360° PO APOKALIPSIE. Projekt ten jest doświadczeniem pozwalającym zobaczyć odbudowę Warszawy, całkowicie zrujnowanej po II Wojnie Światowej. Hermanowicz zajmuje się obrazem 360° i obrazem stereoskopowym. Wychodząc ze swojej praktyki, rozwinął koncepcję natywnej narracji dla paradygmatu immersyjnego.
DJ, producent, performer live, projektant. Organizator wydarzeń HELLHEAVEN i Shivering, które łączą dźwięk ze sztuką wizualną. Prowadzi wieczorny program w Radiu Kapitał, w którym prezentuje dźwiękowe i wizualne podróże przez elektronikę. W swoich setach, występach na żywo i produkcjach dąży do równoważenia przeciwieństw – ciszy i hałasu, syntezy i dekonstrukcji, algorytmów i elementów organicznych. Eksploruje przestrzenie dźwiękowe, automatyzację oraz wielowarstwowe tekstury, tworząc gęste kompozycje, które często ewoluują w kierunku jaśniejszych brzmień.
W 2022 roku współtworzył projekt 550 km, w ramach którego przeszedł cały polski brzeg Bałtyku wraz z fotografem Marcinem Matuszczakiem, dokumentując wszystko wizualnie i dźwiękowo. Efektem projektu jest książka, album/kaseta oraz cykl wystaw i koncertów.
We wrześniu 2024 roku zadebiutował albumem wydanym przez renomowaną hiszpańską wytwórnię Subsist, na którym znalazło się 10 utworów w stylistyce ambient i hipnotycznego techno.
Jest reżyserem, kreatywnym technologiem i założycielem studia immersyjnego Novelab. Swoją karierę rozpoczął w Sony, a później dołączył do Ubisoft, aby pracować nad franczyzami AAA, takimi jak Prince of Persia i Far Cry. Jako twórca Amaury zdobył kilka międzynarodowych nagród, w tym Tribeca Storyscapes, George Foster Peabody i Europa. Amaury obecnie współpracuje z Tiny Planets nad produkcją treści audiowizualnych, które promują nowe spojrzenie na rzeczywistość.
Artystka wizualna, wykładowczyni, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi oraz studiów doktoranckich w L. Schiller PWSFTviT w Łodzi.
Operator filmowy, reżyser. Ukończył łódzką szkołę filmową – kierunek fotografia – w 2014 roku. Autor filmów fabularnych, dokumentalnych, animacji, programów telewizyjnych. Licencjonowany płetwonurek, operator filmowy podwodny. Jego pasją jest animacja poklatkowa. W 2019 roku założył BEEFilm, studio filmowe specjalizujące się w zdjęciach filmowych i korekcji kolorów. Współpracownik Laboratorium Narracji Wizualnych, w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi, gdzie kieruje pracownią S3D.
Kierowniczka projektów w CinematicVR, krytyczka filmowa. Wdrażała rozwiązania VR/AR m.in. w Atrium Polska, Zamku Królewskim na Wawelu, Next Film, Nespresso, Żabce, Tramwajach Warszawskich, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich Iustitia, WUP w Rzeszowie. Pracowała jako dziennikarka i copywriterka dla największych mediów w Polsce, w tym dla Polityki, Wysokich Obcasów Extra, Gazety Wyborczej, portali Filmweb.pl, Vogue.pl, Onet.pl, Gazeta.pl. Współpracowała z HBO Polska, AXN Polska, M2Films, Kino Świat. Wykładowczyni międzynarodowych warsztatów XR Winter i Summer School 2023 organizowanych przez Uniwersytet Jagielloński, szkoleń VR organizowanych przez European Judicial Training Network (EJTN) (2024). Mentorka w programach wsparcia dla kobiet i dziewcząt stawiających pierwsze kroki w branży IT, w tym STEAM Academy, INCO Polska.
Producentka i współzałożycielka firmy KINHOUSE Studio. Laureatka nagrody za Najlepszy Debiut Producencki ufundowanej przez KIPA za film Piosenki o miłości w reżyserii Tomasza Habowskiego. Ukończyła kurs Development kreatywny w Szkole Wajdy oraz międzynarodowy kurs EAVE. Jest vice-przewodniczącą Sekcji Młodych Producentów.
Kuratorka i menedżerka kultury z dziesięcioletnim doświadczeniem we współpracy międzynarodowej w obszarze mediów immersyjnych. Inicjatorka (2017) i kuratorka festiwalu Digital Cultures. Propagatorka i promotorka polskiej sztuki, której rozpoznawalność budowała współpracując m.in. z takimi festiwalami jak SXSW, MUTEK, Tribeca Film Festival czy Sheffield Doc Fest. Związana jest z Laboratorium Narracji Wizualnych, gdzie odpowiada za dystrybucję VR i relacje międzynarodowe. Pracuje również jako doradczyni programowa dla festiwali immersyjnych, w tym IDFA DocLab. W 2024 r. założyła Monster Mind Studio, które pomaga artystom rozwinąć możliwości współpracy wystawienniczej oraz wspiera festiwale w opracowaniu programów sekcji XR. Szylar jest również zaangażowana w projekty badawcze dotyczące budowania archiwum VR i propagowania zrównoważonej produkcji cyfrowej.
Jest polskim artystą, filmowcem i scenografem mieszkającym w Kopenhadze. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, gdzie jego film dyplomowy On High in White Tomorrows otrzymał nagrodę Wurdigung. About a Hero to jego debiut fabularny. W swojej pracy skupia się na zacierających się granicach między rzeczywistością a fikcją.