W przedostatnim dniu festiwalu wręczono nagrody w konkursach filmów krótkometrażowych Okiem Młodych dla młodych twórców, gdzie w każdej z konkursowych sekcji (Fabuła, Dokument, Animacja, Amatorski) swojego faworyta wybrało trzyosobowe jury, w którego skład weszli przedstawiciele świata filmu i sztuki. Dodatkowo swojego faworyta spośród wszystkich krótkich metraży w czterech konkursach (a w tym roku było ich aż 41!) wybierają również widzowie, przyznając Nagrodę Publiczności.
Oprócz jury głównego, filmy oceniało też jury lokalne: konkursowe fabuły oglądali uczestnicy terapii zajęciowej w Mokrzeszowie, sekcję dokumentalną skład złożony z osadzonych w Areszcie Śledczym w Świdnicy, konkurs amatorski przedstawiciele Młodzieżowej Rady Miasta Świdnica – a w Konkursie Spektrum jedynym jury była festiwalowa publiczność!
Łącznie przyznano blisko 20 nagród i wyróżnień. Statuetki konkursów pełnometrażowych zostały wykonane przez wrocławskie studio Zakwas – w tym roku po raz kolejny już raz stworzone z autorskiej masy ceramicznej z lokalnych surowców i wzbogacone kruszcem recyklingowej cegły budowlanej pochodzącej z pozostałości po dawnej zabudowie Dolnego Śląska.
Poznajcie tegorocznych zwycięzców i zwyciężczynie oraz jurorskie uzasadnienia!
W tym roku festiwalowa publiczność nie zawiodła frekwencją i po zliczeniu głosów wyłoniono ulubione filmy świdnickich widzów. W Konkursie Spektrum największym uznaniem cieszył się Śubuk (Polska, 2022) w reżyserii Jacka Lusińskiego. Drugie miejsce przypadło animacji malarskiej Chłopi (Polska, 2023) w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana, która jest tegorocznym polskim kandydatem do Oscara. Widzowie docenili też japoński Monster (2023) w reżyserii Kore-eda Hirokazu wyróżniony trzecią lokatą.
wizualna wirtuozeria, balans międzygatunkowy, nieprzewidywalność formy przekonującego świata przedstawionego, który brawurowo wykreowany odnosi się do traumatycznej rzeczywistości.
______________________________________________________________
Jury postanowiło także nagrodzić wyróżnieniem specjalnym film Ciepło (Polska, 2023) autorstwa Klaudii Fortuniak, który poprzez prostą historię dotyka kosmosu matczynej relacji z córką, z finezyjną kreacją aktorską Ewy Skibińskiej.
Wyróżnienie powędrowało również do filmu Olej Patriarchat (Piss on Patriarchy, Niemcy, 2023) autorstwa Leny Fakler za sprawne, jak mówi sam tytuł filmu, „Olanie patriarchatu”.
Jury złożone z osób z niepełnosprawnościami z warsztatów terapii zajęciowej w Mokrzeszowie przyznało również wyróżnienie dla krótkiego metrażu Rzeczy niesłychane (Things unheard of, Turcja, 2023) w reżyserii Ramazana Kiliça.
stworzenie filmu pełnego intymności, nowoczesnego języka filmowego, pięknych zdjęć, dopracowanego montażu i ścieżki dźwiękowej. „Ramboy” to także niesamowity portret „pokolenia Z”, zapis relacji rodzinnej i dylematów związanych z wchodzeniem w dorosłość.
______________________________________________________________
Jury przyznało również wyróżnienie dla krótkiego metrażu pt. Koniki na biegunach (Polska, 2022) w reżyserii Marcina Lesisza, w ten sposób uzasadniając swoją decyzję: ujęła nas wrażliwość w przedstawieniu relacji pomiędzy matką a córką – empatyczna obserwacja, która pokazuje, że miłość potrafi być silniejsza niż krzywda. Zachwycił nas również kunszt artystyczny bohaterki, jej perspektywa, która sprawia, że i w nas odzywa się nadzieja na to, że kiedyś wszyscy spotkamy się w MZtowie.
Jury lokalne złożone z osadzonych z Aresztu Śledczego w Świdnicy postanowiło przyznać również II i III nagrodę tytułom z Sudanu i Polski, odpowiednio: Suddenly TV (Sudan, 2023) w reżyserii Roopa Gogigeni oraz Koniki na biegunach (Polska, 2022) w reżyserii Marcina Lesisza.
film, który porusza niezwykle trudny temat, nie ulegając pokusie jednoznacznych ocen, a jednocześnie zostawia nas z nadzieją.
______________________________________________________________
Jury wyróżnieniem nagrodziło obraz Koniunkcja (Polska, 2022) autorstwa Marty Magnuskiej za hipnotyczny i minimalistyczny dramat na dwóch aktorów.
indywidualny język filmowy i nieoczywiste, pełne zaskoczeń, umiejętne wykorzystanie oryginalnej formy do przedstawienia prostej historii. Reżyser za pomocą wszechświata opowiedział o samotności młodego człowieka. To autorskie kino na międzynarodowym poziomie, które ma olbrzymi potencjał.
______________________________________________________________
Jury przyznało także wyróżnienie indyjskiej produkcji Do Ankura (To Ankur, Indie, 2023) w reżyserii Nitya Sathian za charakterystyczną stylistkę, która w krótkiej formie filmowej jest pięknym listem miłosnym do brutalnej wyobraźni oraz uroczą historią serca i umysłu.
film komediowy wciągający od pierwszych chwil i aż do końca trzymający w napięciu. Pełen zwrotów akcji, z niezwykle przyjemną dla oka oprawą graficzną.
______________________________________________________________
Jury złożone z przedstawicieli Młodzieżowej Rady Miasta przyznało również dwa wyróżnienia: pierwsze dla Franciszka Przanowskiego za film Grand Adventures of Space Cowboy (Polska, 2022), drugie dla Jakuba Iglewskiego, Pawła Sopinki i Filipa Doroszuka za film Szambo (Polska, 2023).